FPV Combat


Co to jest FPV Combat? W skrócie: walki powietrzne zdalnie sterowanych modeli, ale widziane z perspektywy "pilota". W odróżnieniu od istniejącej już od dawna dyscypliny "ESA Kombat" (lub "ACES") - gdzie modele ciągną za soboą odpowiedniej długości wstążki (które piloci nawzajem starają się sobie uciąć podczas walki) - tutaj używane są diody i czujniki podczerwieni. Podobnie do gry "Laser Tag".

Do zabawy potrzebny jest latający model (najlepiej pasujący do jednej z oficjalnych klas, ale każdy się nada do domowej zabawy) z wyposażeniem FPV (kamera + gogle) oraz system FPV Combat. System ten montowany jest na pokładzie - i wyposaża model w czujniki oraz diody IR (jako "karabiny") oraz płytkę sterującą grą i współpracującą z resztą modelu (co pozwala np. na podgląd parametrów gry na obrazie w goglach - tzw. OSD, albo efekty typu losowy ruch sterami przez kilka sekund po otrzymaniu strzału od przeciwnika). Do tego trzeba jeszcze dorzucić mały moduł komunikacji radiowej 433MHz, który pozwala wielu takim modelom na komunikację między sobą. Dzięki temu modele "wiedzą" kto i kiedy oddaje strzał, i kto zostaje ewentualnie trafiony. Na tej podstawie zliczane są punkty za trafienia, a w przypadku oberwania - odejmowane są "punkty życia".

W tym dziale projektów było wiele, FPV Combat dzieli się na dwie główne klasy: Warbirds (modele odwzorowujące myśliwce z czasów IIWŚ) oraz Basic/Raputs (niewielkie trójkątne "latające skrzydełka" oparte o projekt nazwany właśnie "Raptus"). W tej chwili udzielam się jedynie w tej drugiej klasie - skrzydełka są małe, proste, tanie, łatwie w naprawie, szybkie, i wszyscy uczestnicy mają bardzo podobne parametry.

Poniżej kilka losowych fotek z dwóch ostatnich mistrzostw (w 2024 odbyły się w Niemczech w Weilmünster, a rok wcześniej w Polsce - w Brzezinach), oraz przykładowy filmik prezentujący podgląd tego co pilot widzi w goglach - można zobaczyć jak wygląda zliczanie punktów, oraz wizualizacja trafienia (zarówno gdy trafi się kogoś, lub samemu się zostanie trafionym).